top of page

Vi sad spændte i biografen, med popcorn og alt det, der hører med. Med svedige håndflader og tilbagelænede biografsæder var hele biografsalen klar til at få tilfredsstillet deres sult efter en afslutning på Peter Jacksons eventyr. Det startede som bekendt med det vidunderlige opbyggede eventyr, som folk er blevet så grebet af. Dog blev den afsluttet med alt for mange ubesvarede spørgsmål og med hovedpersoner, som ikke burde have været døde.

Efter nogle få minutter inde i filmen blev publikum smidt frontalt ind i dragen Smaugs blindende skare af spydende ild. Man sad spændt og forventede en voldsom kamp til døden, men da blev man utrolig forbavset. Lake Town blev brændt til grunden på få minutter, og Bard får hurtigt nedlagt dette ”udødelige” monster. For rigtige Lord of the Ring-fans bliver der lagt op til en spændende slutspurt, da Femhæreslaget starter præcis, hvor forgængeren Dragen Smaugs ødemark slutter. Dog bliver der hermed gjort plads til filmens egentlige hovedkonflikt, som er kongen af underbjerget, Thorin Egeskjolds, konflikt med sig selv og sin samvittighed, som har gået ham på, efter han har kæmpet sig tilbage til den trone, som var blevet ham berøvet af Smaug. Skal han forskanse sig i det Ensomme Bjerg med guldskatten, som både mennesker, elvere og orker lige så meget som han selv vil have fingre og klør i? Eller skal han kæmpe til døden med sine forbundsfæller?

Man kan nemt sige, at Peter Jackson og hans fire manuskriptforfattere har sprunget over, hvor gærdet er lavest, og har brugt det sidste af deres fantasi på at skabe to timers konstant død og ødelæggelse mellem orker, dværge og andet godtfolk.

Peter Jackson afslutter dog dette krigsmareridt med nogle fantastiske tvekampe mellem de mere centrale karakterer i det fantastiske filmunivers. I slutningen af filmen med scenen på broen, har Jackson givet den gas med tryllestøvet, og publikum var ved at springe op af biografsædet af ren og skær spænding. Man kan med tøvende stemme sige, at Peter Jackson fik afsluttet denne nervepirrende rejse med et brag.

Af Oliver Wilquin

Efter mange måneders ventetid endte det spændende eventyr instrueret af Peter Jackson, og det blev afsluttet med et kæmpe blodbad mellem orker, elvere og dværge.

Er det her enden?

Den sidste del af den nervepirrende triologi havde præmiere onsdag, d. 10 december. ”Femhæreslaget” fik publikums nakkehår til at rejse sig for sidste gang med masser af krigsscener, drama og spænding. Bilbos rejse fik en exceptionel afslutning.

Af Oliver Wilquin

bottom of page